Írta: Steve
Jackson
Eredeti cím: House of Hell
Eredeti/magyar megjelenés: 1984/1991
Illusztrálta: Tim Sell
Fordította: Varsányi Mária
Design
Kissé erőltetett az a csöpögő véres betűtípus,
de nem szúr túlzottan szemet. A nővényekből (?) formázott rémek a ház előtt
egész hangulatosak. A fejezetek közötti mini-grafikák között van áldozati tőr,
mágia-könyv, woodoo-baba teleszurkálva tűkkel, meg ilyenek. Minden okés.
Illusztráció
Abszolút jók. Itt a lényeg annyi, hogy
tudnak-e félelmetes hangulatot kelteni, vagy nem. És szerencsére többségük tud.
A legjobbak közül: 27., 71., 168., 222. És a gyengébbek közül: 85., 209.
Háttértörténet
Menő üzletemberként sietünk soron következő
üzleti tárgyalásunkra, de autónk éppen akkor robban le, amikor egy elhagyatott
pusztaságon hajtunk keresztül. Persze éjjel van, az eső zuhog... de szerencsére
(?) megpillantunk egy nagy ódon házat a közelben. Úgy tűnik vannak az
épületben, ezért odasietünk segítséget kérni. Nem is sejtenénk hogy mennyien is
lehetnek egy ekkora házban...
Eredetiség
Háát... azt nem lehet mondani, hogy e könyv
írója találta fel a spanyol viaszt... Van itt kérem minden: zombi, vámpír, szellem,
pokolfajzat, csontvázak, sátánisták, púpos komornyik, fej nélküli lidérc, usw.,
usw. Kb. egy tucat ismert és nem annyira ismert klasszikus horrorból van
összeállítva a szereplőgárda. Mindezek ellenére ez a mix nem rontja el a
játékélményt, talán mert a játék jelenünkben játszódik, és ebben a környezetben
valahogy minden egy kicsit másképp hat.
Kihívás
Nem is lenne annyira nehéz, ha csak azt
néznénk, hogy az ellenfelek milyen erősek. Csakhogy van itt más is, nevezetesen
a Félelem pontok bevezetése (az előző ponthoz tartozik, de ez egy nagyon
eredeti vonása a játéknak). A begyűjthető pontok száma 6+K6, tehát maximum 12
pont lehet. Véleményem szerint még ezzel a maximummal is simán ki lehet
nyiffanni a félelemtől a játék felénél! Valaki egyszer azt mondta nekem, hogy 9
ponttal is végig lehet vinni. Na igen, de csakis úgy, ha már előre tudjuk, hogy
mi hol van, vagyis, ha már legalább 3-4-szer játszottunk a könyvvel. Na és ha
például 2-est dobok az érték kidobásánál, akkor ugyebár már el se érdemes kezdeni...
Abszolút a 22-es csapdájával találjuk szembe magunkat, mert ha szeretnénk
információkat és hasznos tárgyakat gyűjteni, melyek elengedhetetlenek a
túléléshez, akkor meg kéne látogatni minden helyiséget, csakhogy ezzel bizony
folyamatosan kapjuk a Félelem-pontokat. Mellékesen jegyzem meg, hogy a ház
asszonyával való találkozás (ő mondja el azt az infót, ami nélkül képtelenség
sikeresen befejezni a történetet) 2 Félelem pont, a végső nagy küzdelem a
Pokoldémonnal pedig 3 Félelem ponttal jár, és rajtuk kívül még mennyi rémisztő
alakkal és helyzettel fogunk találkozni...
Az is problémás, hogy valójában mindenképpen
be kell járnunk egy bizonyos utat, nevezetesen kell két kulcs, tudni kell a
rejtekajtó helyét (a ház asszonyától), és így szerezhetjük meg Kris kését, az
egyetlen fegyvert, mely sebzi az Urat, vagyis a főgonoszt. De még nagyobb
szívatás, hogy bizonyos helyeken, ha rossz utakra tévedünk, 100% hogy
kinyiffanunk. Ilyen például a konyha, vagy ha lemegyünk a pincébe, és sikeresen
túléljük az áldozati szertartást, akkor sincs tovább (tessék megnézni a 232-es
fejezetet). Összegezve: a játék cefetül szemét.
Főgonosz
Igen, itt van egy nagy csavar, hiszen
valójában nem Drumer grófjáról, hanem inasáról Franklinsről van szó. Lord
Kelnorral a játék elején kellemesen elbeszélgethetünk a vacsora alatt (csak
vigyázzunk, mit eszünk), Franklinsről azonban semmit nem tudunk meg, csak a
játék végén azt, hogy valójában ő itt az Úr. Ez nekem nagyon tetszett.
Rendszer
Annyiban különbözik a hagyományostól, hogy itt
van egy ún. Kezdeti ügyesség, mely addig 3 pontos hátrányt jelent, míg nem
szerzünk valami fegyvert. Ez teljesen érthető, hisz egy napjainkbeli üzletember
nem karddal a kezében mászkál (legalábbis a normálisabbja). Van amúgy egy
viccesen hangzó elírás a könyvben, a szokásos "a kardforgató kezed sérült
meg", ami itt elég hülyén veszi ki magát.
Na és a Félelem pont, ami nagyon jó ötlet
ugyan, de oltári hiba, hogy nem lehet belőlük lehúzni, ha teszem azt például
alszunk egyet. A játékban egyetlenegyszer (!) van lehetőség levonni
Félelem-pontot, amikor iszunk egy pohár vörösbort. Van egy másik alkalom, mikor
szintén levonhatjuk egy kapott pontunkat, miután meggyőződtünk arról, hogy a
nyikorgást mégsem egy rém okozza (vagy valami ilyesmi, már nem emlékszem teljesen).
Ez meg totál hülyeség, mert hogy lehet egy már megtörtént megrémülést meg nem
történtté tenni utána..?
Hangulat
Az innen-onnan összeválogatott horrorfigurák
ellenére Az elátkozott háznak fantasztikus hangulata van. Szuper atmoszférát
tud teremteni, főleg ha éjszaka olvassuk. Néha tényleg félelmetes, és azt
hiszem ennél többet nem lehet kívánni egy játékkönyvtől.
Na igen. Én az egyik legnehezebb könyvnek tartottam (az újakat csak most láttam meg). Amíg nem csináltam magamnak térképet és nem olvastam ki pontról pontra , nem igazán tudtam végigjátszani . Egyébként tetszett az egész hangulata,történet, bár annak idején kicsit másképp hatott, úgy tíz évesen. Ezek az emlékek még mindig élénken megmaradtak bennem.most 33. üdv Gábor
VálaszTörlés