2013. január 21., hétfő

Kháré a csapdák kikötővárosa

Írta: Steve Jackson
Eredeti cím: Kharé - Cityport of Traps
Eredeti/magyar megjelenés: 1984/1992
Illusztrálta: John Blanche
Fordította: Varsányi Mária


Design

Borzalmas. A borító azt a nyálkaevőt ábrázolja, akivel a város alatti csatornákban futhatunk össze.            


Illusztráció

Tipikus John Blanche alkotások: csúnyácskák, de halálosan jól megadják a hangulatot. A legjobbak közül: 33., 213., 254. És azok közül egy pár, amiket nem is értem, miért kellett lerajzolni: 324., 464., 504.      


Háttértörténet

A grandiózus, négykötetes kalandnak ugyebár ugyancsak grandiózus hátteret kell keríteni. A Mampang-i erőd főmágusa ellopatja a xameni madáremberekkel a Királyok Koronáját Analandból. Erről a fejdíszről azt kell tudni, hogy ha egy uralkodó kezébe kerül, annak országa azonnal felvirágzik. Országról-országra járt a korona egészen mostanáig. Ugyanis a főmágus gonosz céljai elérése érdekében akarja felhasználni.


Eredetiség

Szerintem ezzel nincs nagy gond, bár olykor emlékeztethet minket a Tolvajok városára. Sok ötletes esemény és figura van benne (vörösszemek rulez!).                


Kihívás

Nem is tudom. Közepes, vagy talán az átlagosnál egy hajszállal könnyebb. A kapunyitó kóddal viszont lehetnek gondjaink...    


Főgonosz

Hát ilyen itt nincs (furcsa is lenne), hacsak a városból kivezető mágikusan lezárt kaput nem számítjuk annak. Ehhez kell megtudni az ajtónyitó kódot Kháré legfontosabb személyiségeitől.


Rendszer

Lásd a Shamutanti dombok leírásában.              


Hangulat

Személy szerint nekem nagyon bejött, mint hangulati elem, hogy az első kötetben megtalálható figurákkal itt is találkozhatunk. Ilyen például Frankler a bérgyilkos, akinek ha a shamutanti domboknál meghagytuk az életét, itt segíthet nekünk. De még hasznosabb Vik, akit varázslatként lehet néha választani. Valójában ilyenkor megemlítjük a nevét, és máris jobb szemmel néznek ránk (Viknek hatalmas hírneve van Kháréban). Azonnal elenged minket például a rabszolgakereskedő hajóskapitány, ha meghallja hogy ismerjük őt.
Volt azért egy-két dolog, amit nem igazán értettem a kaland folyamán. Például a halacskát a szökőkútban (amiről még kép is készült). Jackson mi az istent akart ezzel?? Vagy csak lassítás a funkciója? A halacska valamit akar nekünk mondani, és bár lehet varázslatokat alkalmazni, de azt, amelyik segítségével állatokkal lehet beszélni, azt itt pont nem! Vagy a másik: Courga temploma, és benne a bálvány. A csók rituálét - mellyel beszélni lehet az istennel - még soha nem sikerült sikerrel elvégeznem, valószínűleg azért, mert nem is lehet. Vagy én vagyok nagy hülye (ami nem kizárt), de akárhogy is csináltam: semmi. Végül találtam olyan fejezetet, amiben a szájon csókolás segítségével lehet létrehozni a kapcsolatot, de ha ezt próbáltam, a bálvány megölt. Tehát vagy elírás történt, vagy én vagyok a legbénább a világon. De említhetném még Vlada játéktermeit is, ahol szerény véleményem szerint ne játszunk szerencsekereket, ugyanis nem nyerhetünk rajta. Állítólag a lapok alján, a dobókockarajzok felett értesülhetünk róla, ha nyertünk (pörgetni kell a lapokat, majd megállni valahol). Nos, egy oldalon sem találkoztam még nyereménnyel...
Kháré atmoszférája azonban kárpótol minket mindenért, szerintem a hangulat nagyon jó. 



1 megjegyzés:

  1. A halacska azt mondja: Bwrthhrs, azaz ( legalábbis egy fanoldal szerint ) "Beware the horse", magyarul "Óvakodj a lótól/Vigyázz a lóval". Kicsit feljebb az úton van egy paci, ami megbokrosodik, ha felülsz rá.

    A csók rituálé: A megoldás itt is az eredeti angolban van. A magyar ugye csak annyit, mond, hogy meg kell csókolnod a bálvány arcát. Az angol szöveg viszont így szól: "On Courga's face you kiss a cross and finish on the lips. For answers to your questions you must err not else he spits." Vagyis keresztet kell csókolnod a bálvány arcára, a szájjal befejezve. A vak koldus pedig elárulja, hogy hol kell kezdened.

    A kapunyitó varázsige: A második sorra igazából nincs is szükség, hiszen ott se az angol, se a magyar verzióban nem rejtőzik szám...

    VálaszTörlés