2013. január 21., hétfő

Királyok koronája

Írta: Steve Jackson
Eredeti cím: The Crown of Kings
Eredeti/magyar megjelenés: 1985/1993
Illusztrálta: John Blanche
Fordította: Serflek Szabolcs


Design

Már említettem a kaland-játék-varázslat könyvek kapcsán a borítókról való véleményemet. Na ez a csúcs: Gál László munkája nagyon impozáns, de sehogy nem tudtam a legparányibb összefüggést se találni a kép és a játék története között (pedig nagyon törtem a fejem). Maximum annyi, hogy a koronás lovagkirály ruházatán valószínűleg a Királyok Koronájának címere van.             


Illusztráció

A magyar kiadás minősége egyszerűen borzalmas. A képeket néhol alig látni, annyira halványak, egy helyen pedig ki is felejtették a rajzot, csak a keretet láthatjuk az üres oldalon. John Blanche a Hét sárkánykígyó után most megint visszafejlődött, a képek alig ütik meg az átlagos szintet (a Főmágus pl. úgy néz ki mint egy hajléktalan guberáló), de a hangulatuk ismét pipec.               


Háttértörténet

A grandiózus, négykötetes kalandnak ugyebár ugyancsak grandiózus hátteret kell keríteni. A Mampang-i erőd főmágusa ellopatja a xameni madáremberekkel a Királyok Koronáját Analandból. Erről a fejdíszről azt kell tudni, hogy ha egy uralkodó kezébe kerül, annak országa azonnal felvirágzik. Országról-országra járt a korona egészen mostanáig. Ugyanis a főmágus gonosz céljai elérése érdekében akarja felhasználni.


Eredetiség

Kiváló: szatírnők a hegyekben, ellenséges és szövetséges madáremberek, mucalitycek, stb. Találkozhatunk Mampang kínzómesterével, mutálódhatunk, ha a konyhában eszünk a Mutáns húsgolyókból, utazhatunk az időben... kell ennél több?


Kihívás

Irgalmatlanul, kegyetlenül, és olykor - sajnálatos módon - igazságtalanul nehéz. Rengeteg csapda és veszély les ránk az erődben, elképesztő mennyiségű információra, tárgyra és kapcsolatra lesz szükségünk, hogy túléljük a kalandot, és (ne adj isten) sikerrel be is fejezzük. A sztori a végkifejlet felé tartva egyre bonyolultabbá válik, és persze nem maradhat el a nagy csavar sem: a Főmágus illúziója, mellyel átver minket, és amiért mágiánk segítségével vissza kell utaznunk az időben. A varázslat 7 (!) Életerő pontunkba kerül, tehát ha túl is éljük, az utolsó nagy csata elé alighanem szinte félholt állapotban nézünk... de valószínűbb, hogy nem nézünk, mert az időben bárhol kilyukadhatunk (pl. az előző könyvek valamelyikében, vagy az őskorban, ami azért baromi poénos). A két kockával való dobás eredményeiből csupán egyetlenegy variációnál térünk vissza a kívánt időbe, tehát bármilyen jók is vagyunk, mindig 12 az 1-hez lesz az esélyünk a sikerre. Persze az egésszel semmit se érünk, ha utunk során nem akadunk össze Peewit Croo-val, aki ki tud vinni minket az erődből, vagy nem tudjuk feltámasztani Farren Whyde-ot...
Első nekifutásra kizárt a nagy, négykötetes kaland sikeres befejezése, de talán még második, harmadik alkalommal is (hacsak nem csalunk nagyon sokat), de legalább nem lehetetlen (mert bizony olyan játék is van).


Főgonosz

A Főmágus lenne az, minden idők talán leghatalmasabb ellenfele. Igazság szerint azonban annyira nem erős, csupán kellőképpen agyafúrt. Miután leleplezzük, átváltozik egy ún. Alvilági Démonná, akit még a teljes átalakulás előtt kell likvidálnunk (5 kör alatt). Harcértékei ebben a kezdeti állapotában még alacsonyak, de ha a 5 kör során nem végzünk vele, akkor nekünk annyi.
Nagyon stílusos, ahogy a Főmágus totál lekezelően beszélget velünk (pl. "gondolod, hogy árthatsz nekem azzal a túlméretezett vajazókéssel?"), és hogy úgy néz ki, mint egy elfásult, középkorú tudós, aki már az égvilágon mindent előre tud... és ez bizony így is van...


Rendszer

A rendszer a befejező részben érthetetlen módon gellert kapott egy helyen, nevezetesen a mágiánál (amivel ugye már eddig sem voltam nagyon kibékülve...). Ha a lelkes játékos az eddigi könyvekben tisztességesen játszva szépen bemagolta a varázslatok kódjait, akkor most az egészet úgy, ahogy van, el is felejtheti. Ugyanis a kódok megváltoztak! Amennyiben angol tudásom elegendő ennek megállapításához, az eredeti angol kódrendszert tették bele a könyvbe. Könyörgöm, ezt most miért kellett?? Ekkora kitolást én még nem láttam a kaland-játék könyvek történetében. Lehet mindent előröl kezdeni...
Egy másik változás, hogy istennőnk Libra segítségét nem vehetjük igénybe, amig a Mampang-i erődben vagyunk, szóval ezzel is nehezítették az amúgy se könnyű játékot, de legalább erre (aránylag) kielégítő magyarázatot kapunk.
És még valami: a könyv a kezdőknek azt ajánlja, hogy legyenek csak harcosok, és ne használjanak mágiát. Csak úgy mellékesen jegyezném meg, hogy a befejező részt csak úgy lehet mágia nélkül végigjátszani, ha rálelünk egy bizonyos dzsinnre a palackban, aki teljesítheti egy kívánságunkat. Ha vele nem rendelkezünk, a ZED varázslat nélkülözhetetlen lesz (mellyel visszautazhatunk az időben, hogy leleplezhessük az álruhás Főmágust).


Hangulat

Sajnálatos módon sokat ront rajta az elgépelések tömkelege, melyért elsősorban a Vénusz Kiadó a felelős, mely ezzel a könyvvel vette át a kaland-játék kiadványokat a legendás Rakéta könyvektől. A megszűnt kiadó méltán örvendett nagy tiszteletnek, színvonalban utóda a nyomába sem érhet... de sajnos minden jó dolog elmúlik egyszer.
A hangulat okés, sok mindent már nem tudnék hozzáfűzni ahhoz, amiket eddig leírtam, csak kiemelek még egy nagy poént. Amikor elkap minket az erőd kapitánya, akkor meglágyíthatjuk a szívét, de nem akárhogy... Láthatunk az őrszoba falán egy képet egy szép lányról, aki valahogy ismerősnek tűnhet, ha játszottunk a LEGELSŐ könyvvel, és ott a shamutanti dombokon grasszálva ráakadtunk egy medálra, melyben szintén ennek a lánynak az arcképe van. Nos, ő a kapitány kedvese, tehát sima az ügy, de csak akkor, ha a négy köteten át megtartottuk a kis ékszert. Ez nagyon durva...



6 megjegyzés:

  1. ZED varázslathoz... ha elbeszélgetsz Jannal, akkor ő elmondja hogyan működik a varázslat, és nem vaktában mész vissza az időben. Egyébként meg asszem ez volt a Vénusz kiadó utolsó megjelent kötete, gondolom ettől várták, hogy kihúzza őket a pénzügyi bajból, ezért siettethették a kiadását.

    VálaszTörlés
  2. Egy elég komoly hiba a játékban: Amikor kiugrasz a börtöntorony ablakán, naivan abban bízva, hogy a lebegtető varázslat megment, elméletileg kérhetnéd Libra segítségét, hisz már nem vagy az erőd belsejében...persze a könyv nem adja meg a lehetőséget rá, halj csak meg...

    VálaszTörlés
  3. Új Vénusz kiadó a Királyok Koronájának a borítójához a képet a White Dwarf magazin 1987. júliusi számának a borítójából "kölcsönözte". A borítóképet Chris Achilleos készítette a Blood Royale társasjátékhoz. Gál László borító illusztrációs munkája ennek ismeretében eléggé a nullához közelít.

    VálaszTörlés
  4. Őszintén szólva, nekem csalódás volt a könyv, főleg, hogy olyan sokat kellett várni rá, hogy megjelenjen. A kaland , főleg ha azt nézzük, milyen vastag a mű, roppant rövid, és iszonyúan lineáris. Az Éjszaka Kamrájánál például a könyv egyszerűen kijelenti hogy bemész és kész. Nincs választásod. De a legnagyobb csalódás mégis a főellenfélharc volt. Én egy olyan összecsapást vártam ( és szerintem sokan mások is ) , mint amilyenben a Káosz Fellegvárában lehetett részünk. Ehhez képest egyetlen villámmal/tűzgolyóval hazavághatjuk a főgenyót.

    A varázslatok: Az is elég nagy gond, hogy a varázslatoknak nem a magyar neveit tették bele. A nagyobb gond az, h a választható hét varázslat közül öt általában nem létezik, a hatodik abban a helyzetben nem használható, a hetedik létezik és használható is, de általában azzal is szívsz, ha használod.

    Az is elég nagy szemétség szerintem, hogy a megáldott keményfa dárda hatékonyságára csak akkor jöhetsz rá, ha tudják ki vagy. Ekkor ugyanis egy rohadt kis gnóm rád küld egy csomó őrt és így végre megtudod, hogy a dárdával egyetlen találat is halálos. De a legröhejesebb ilyen szemét húzás ( legalábbis én úgy gondolom ) a négy ezüstérme és a különleges tartójuk...

    Kicsit fura az is, hogy goblin bányában - lásd Shamutanti dombok - talált kulcs a kínzómester szobáját nyitja. Kicsit olyan, mintha Jackson-nak az utolsó pillanatban beugrott volna, hogy hoppá, az első könyvben van egy számozott kulcs, ami még nem lett felhasználva, gyorsan kezdeni kéne vele valamit.

    VálaszTörlés
  5. Ha valakinek lenne eladó, keressen meg.. :) kunstar.janos@gmail.com

    VálaszTörlés