Eredeti cím: Temple of Terror
Eredeti/magyar megjelenés: 1985/1991
Illusztrálta: Bill Houston
Fordította: Varsányi Mária
Design
A borító egyenesen szemet gyönyörködtető, most
hirtelen nem tudnék szebb fedélmunkát mondani kaland-játék könyvnél, mint
Christos Achilleos munkája. Vatos kapujának kígyó őrét ábrázolja teljes
fegyverzetben.
Illusztráció
Teljesen rendben vannak, nagyon egységesek a
rajzok. Néha itt is megjelennek azok a "háromnegyedes" képek,
amelyeket a Tolvajok városából ismerünk. Egyes figurák kifejezetten
félelmetesek, mint a fantom (59.) vagy a Halál küldönce (140.).
Háttértörténet
Nekem nagyon tetszett a háttértörténet
bevezető mondata: "Malbordus talán azért volt olyan gonosz, mert
teliholdkor született és farkasok üvöltöttek anyja erdei kunyhója
körül..." Szóval adva van ez a Malbordus pacák, akit a sötét elf urak jól
kitanítottak, hogy majd ő a Koponyák Sivatagában található elveszett város,
Vatos sárkányszobrocskái segítségével leigázhassa a világot (na persze miután a
sárkányszobrocskákat hatalmas élő sárkányokká változtatta). Egyedül mi
állíthatjuk meg őt... bla, bla, bla...
Eredetiség
Teljesen egyedi ez az egyiptomi atmoszférájú
világ, ami a kaland előrehaladtával egyre erősebb lesz (az elején még a
megszokott fantasy környezetből indulunk). A sivatagi forróság elleni küzdelem
is eredeti, de a legérdekesebbek az ellenfelek. Faramucibbnál faramucibb
szörnyekkel találkozhatunk. Van itt egyszemű mutáns, a pillantásával kővé
változtató bazilikuszgyík, fantom, homokhernyó, harci szél, óriás százlábú,
stb. Mondjuk vannak már az elmebetegség határát suroló lények, mint a Tüskés
Szem, vagy a Sátán (aki mellesleg halál gyenge), ezek kitalálásakor már nem
tudom mire gondolhatott Livingstone...
De a Halál küldöncével talán a legjobb
ellenfelet alkotta meg a kaland-játékok történetében (a
"nem főgonosz" kategóriában). Ez a
lény a HALÁL szó betűit rejti el különböző helyekre, és ha mi
szerencsétlenségünkre az összesre rátalálunk, akkor visszatér hozzánk és nincs
menekvésünk. Ez a játék a halállal eszméletlenül okos ötlet, mert ugyebár ha az
összes sárkányszobrot meg akarjuk találni, sok helyre be kell kukkantani, de
így veszélyeztetjük saját magunkat is. Ez az egy dolog önmagában megduplázza a
kaland izgalmát, amikor elhúztam egy függönyt, azt írja a könyv: "attól
tartasz, hogy a halál szó egyik betűje vár rád...", és tényleg pont erre
gondoltam! Amikor pedig már el is felejtettem a betűket, pont akkor bukkant fel
egy.
Egyedül annyit sajnálok, hogy Leesha és a
főgonosz Malbordus személyisége nincs jobban bemutatva, de valószínűleg ez már
nem fért volna bele a könyvbe.
Kihívás
A játék a könnyebbek közé tartozik, bár
rengeteg különféle kihívás vár ránk. Ugyebár a víz kardinális kérdés lesz a
sivatagban, meg hát Vatosban meg kell találni mind az öt sárkányszobrocskát. Ez
utóbbi talán annyira nem gond, ha minden helyiséget jól átkutatunk. A
legnehezebb szerintem a kristálysárkány megszerzése, amit egy padláson élő
utcaseprő gnómtól kaphatunk meg (először persze meg kell találni a lakhelyét),
de csak akkor, ha adunk cserébe egy távcsövet, tehát ez a mindenképpen
megszerzendő tárgyak közé tartozik. A többi nélkülözhetetlen tárgy a
homokhernyó fog (e nélkül nincs esélyünk a főpapnő Leesha ellen) és Gillibran,
a törpe király kalapácsa, ami nélkül nem tudjuk a sárkányokat megsemmisíteni.
Ez utóbbit mindenképpen megkapjuk egy haldokló törp futártól, csak annyit kell
tennünk, hogy odamegyünk hozzá.
Főgonosz
Hát-hát, Malbordus... Malbordus... olyan jó
főgonosz lehetett volna... Már annyira várjuk az összecsapást vele, hiszen a
könyv állandóan figyelmeztet, hogy ez is Malbordus bérgyilkosa, meg az is, meg
hogy Malbordus már előttünk jár... aztán a végén megjelenik előttünk egy vézna
ficsúr, elnyom valami megsüketítő hangvarázst (bár ez rohadt hatásos, ha nincs
rajtunk a rézgyűrű, ugyanis -3 Ügyesség pont!), aztán már ki is nyírhatjuk. Nem
tartozik az erősebb főgonoszok közé.
Rendszer
A rendszer hagyományos, de a játék elején öreg
barátunk Yaztromo megtanít minket 4 általunk választott varázslatra. 10 közül
kell választani és mindegyik nagyon csábítóan hangzik, szóval sokat lehet
agyalni rajta, hogy vajh' melyik lesz nélkülözhetetlen. Nos, szerencsére egyik
sem az, de persze van rangsor. Úgy vettem észre, hogy a Vízteremtő,
Írásjelolvasó, Ugrás, Tűz mágiák a legmenőbbek a kalandban, de hát a többi se
árthat (Fény, Varázsnyíl, Csapdafelderítő, Teremtményaltató, Ajtónyitó - kb.
ebben a sorrendben). A kitolás a Nyelv varázslat választásakor jelentkezik,
mert egyetlenegyszer sincs lehetőség a használatára a játékban (vagy megint én
voltam vak). A másik szokásos baromság, hogy a mágia használata Életerőbe
kerül, csak már nehogy meg kelljen bolygatni a rendszert egy új értékkel, a
varázslat ponttal (úgy látszik, ez az én vesszőparipám, mindig ezen tudok
kiakadni a legjobban). Az meg a csúcs, hogy miután átmentünk az aranyeső alatt
- ami megfoszt minket varázsképességünktől - és utána próbálunk varázsolni,
akkor persze nem történik semmi, de azért naná, hogy az életerőveszteséget
elszenvedjük...
Ja és még egy: a Teremtményaltató varázsnak
totál zavaros a definíciója. A nevéből ugye arra asszociálnánk, hogy mindenféle
lényre hat, a leírása ezzel szemben kizárólag emberi lényekre vonatkozik, a
kaland során viszont persze bármilyen lényre rámondhatjuk. Varsányi Máriának
rossz napja lehetett, mikor ezt fordította, gondolom, itt a humanoid
kifejezéssel gyűlt meg a baja (bár nem tudom, nem olvastam eredeti nyelven).
Hangulat
A hangulatról leginkább a változatos
helyszínek gondoskodnak. Yaztromo tornyában kezdünk, később megszállhatunk a
Feketehomok kikötő egyik vendéglőjében, részünk lehet egy hajós ütközetben,
aztán ott a sivatag, meg Vatos, az elveszett város. Érdekes az átmenet a
fantasyből egy valamiféle egyiptomi atmoszférájú világba. A megpróbáltatások
változatosak, a játék sosem válik unalmassá. Több szót ne is vesztegessünk rá,
a Rémület útvesztője egy jó könyv, minden a helyén van benne.
Malbordus azért nem mutat be más varázslatot, mert ha rajtad van a rézgyűrű csak potyára pazarolná a varázserejét, ha pedig nincs, akkor is felesleges, hiszen a harcértékeit figyelembe véve nagyon jó esélyei vannak a győzelemre. Ne feledd, az ő Ügyessége 10, a tied viszont MAXIMUM 9 lelet! Plusz még ott van ugye a kard "áldásos" hatása is...
VálaszTörlés