2021. július 19., hétfő

Démonlovagok

Írta: Jonathan Green
Eredeti cím: Knights of Doom
Eredeti/magyar megjelenés: 1994/1998
Illusztrálta: Tony Hough
Fordította:  Pollák Ágnes, Pollák Tamás




Design

Igazán démoni a borító, és teljesen elüt minden korábbi KJK fedéltől. Kapunk rá külföldről „importált” logót és cím-design-t, az alkonyi színek érdekes stílust hoznak, a malaclábú szörnyeteg megfelelően undorító, szóval jó ez.


Illusztráció

Vegyesek az érzéseim, mert látok gyönyörűséges és gyengébb képeket is. Már a háttértörténetnél vigyorogtam a csontlovag ábrázatán, rövidkének tűnő kardján és pacijának rosszalló tekintetén. De maga Belgaroth sem lett túl szépen ábrázolva a földön (162) és a levegőben sem (396). A Káosz harcos (201) tök ugyanúgy néz ki, mint Belgaroth, és a Holtpofa (270) szárnyalása is kissé idétlenül fest. Na de elég a negativitásból, hisz a grafikák nagy többsége iszonyat plasztikus és részletes lett. Elsősorban a horror-jelleg dominál, úgy éreztem, szerencsésnek mondhatom magam, hogy nem 7-8 évesen került a kezembe egy ilyen könyv, mert tuti álmatlan éjszakákat okoztak volna a rajzok. A Kokatrisz (27) hidegrázós, ahogy az Alien-szerű démon (66) is. Mugrim (110) ugyancsak förtelmes, a Banshee (175) pedig bazi félelmetes. De igazából innentől kezdve az összes többi illusztrációt felsorolhatnám, mind állati jó lett. A 368-as Erdő királyát ábrázoló képet például simán el tudnám képzelni bármilyen komolyabb kiállításon.


Háttértörténet

A birodalomban káosz tombol, és Rannor királyunk valamiféle szimbiózisban lehet vele, mert ezáltal ő is beteg lett. Régen Chivalras uralkodott, akinek Belgaroth nevű bátyja Telak lovag volt. Sajnos Belgaroth szintén áhítozott a trónra, ezért Caer Skaal-ba vonult, és megalapította a Káosz Lovagjainak rendjét, hogy puccsát előkészítse. Chivalras azonban gyorsan reagált, hadjáratot indított fivére ellen, és le is győzte. Most Belgaroth visszatért a halálból, és naná, hogy a hadsereg helyett egyetlen nyamvadt embert küldenek rá: minket.


Rendszer

Telak templomos lovagjaként négy speciális ismeretet választhatunk, mindkét típusból (harci, papi) legalább egyet. Harci ismeretek a Hadvezetés, Lovaglás, Célzás, Nyomkövetés, Fegyverismeret (bárd, lándzsa, buzogány vagy dárda). Papi ismeretek pedig a Titkos Tanok, Szelleműzés, Kapcsolatteremtés, Szent Csapás. Érdekes módon a Célzásnál már nem kell külön fegyvert választanunk, mint a Fegyverismeret esetében, illetve én laikusként azt gondolnám, hogy egy lovag azért tud lovagolni mindenféle speciális képzés nélkül.
Van egy Becsület értékünk, ami 6-ról indul, és az elmúlt napokat is számolnunk kell (hogy én ezt hogy utálom…). A kaland közben kapjuk meg felszerelésünket: 20 arany, 5 élelem, lámpás, 2 adag maximumra gyógyító (!) itóka.


Kihívás

A Démonlovagok legendásan nehéz könyv hírében áll, de persze nem közelíti meg A pusztítót, és még azon kívül is van nála egy-két szemetebb játék, de az igaz, hogy nem sok. A kalandban a különböző próbadobások száma az egeket verdesi, és iszonyatosan sok harcban lesz részünk. Az ellenfelek többsége rohadt erős, továbbá szinte mindegyik különleges módosítókkal rendelkezik. Olyanokról van szó, hogy többet sebeznek; vagy ha X-nél nagyobb Támadóerőt dobnak, azonnal meghalunk; esetleg mi eleve kisebb Támadóerővel bírunk; vagy ha két egymás követő fordulót megnyernek, akkor K6-ot sebződünk… és még egy csomó hasonló. Igazából nem is emlékszem, van-e egyáltalán SZIMPLA, körítés nélküli csata a könyvben, vagy mindenhol fel vannak turbózva ellenfeleink. Persze mi is szerezhetünk bónuszos eszközöket bőven, de azért ez eléggé frusztráló.
A másik dolog a cuccok összeszedése, ami szintén nem egyszerű feladat. A Tündérdárdához különböző versikék jelentik a nyomot, amikről elsőre a franc se gondolta volna, hogy fontosak lesznek. A soreleji összeolvasós megoldásra amúgy rájöttem (ebben a könyvben valahogy az összes rejtvényt viszonylag gyorsan megfejtettem, magam sem értem, hogy történhetett), de egyikhez külön a rúnákat is le kell fordítani – és ugyebár ezekhez mind el kell jutni. Arról nem is beszélve, hogy legtöbbször az én Becsület pontjaim száma a közelében sem volt a 11-nek, amivel rendelkeznünk kell a fegyverhez.
Caer Skaal kastélyában is akad szívatás ezerrel. Csapdák, Sárkánygyík, Vasevő, Poltergeist, Káoszlovagok, Belgaroth öngyilkos csaja, és a többi. Kell majd életnedv is egy faajtó kinyitásához, aztán ismerni az Erő szavait a lovagok ellen. Ez utóbbira sikeres Életerő próbát kell dobni, hogy megmaradjunk, majd az Erő tombolását túlélő lovagokat is le kell verni, aztán pedig jöhet a…


Főgonosz

Belgaroth színe előtt egy kis Becsület próbával kezdünk, értékünket K6+7 eredményével kell szembeállítani. Ha ez megvan, az azt jelenti, hogy ellenálltunk a Káosz Rúnák sötét erejének. Rá is ronthatunk a hadúrra, kár hogy BÁRMELYIK lehetőséggel élünk, mindenképp sérülni fogunk. Belgaroth Ügyessége 12, Életereje 17, ami kemény, és természetesen itt is virítanak a különböző harchoz járó módosítók, mint mindenhol máshol. Ha Életerejét sikerül 7 alá vinni, akkor folytatódhat a játék. Ha viszont az Orgyilkos Tőr még mindig aktív, akkor most szépen megöl minket (jó érzéke van, hogy az utolsó, mindent eldöntő csatában lépjen színre). Ezután ha nem dumáltunk Conorral az árulóról, akkor ennél a pontnál végünk lesz, de ha igen, és tudjuk azt hogy az áruló nem más, mint Lord Juvar, akkor szembeszállhatunk vele is. Ezt követően Belgaroth csalódást keltően nyakába szedi a lábát, majd egy álomrémet idéz ránk, kinek Életerejét 6-ra kell csökkenteni. Ha nem tudjuk hívni Celastrixot, az aranymadarat, akkor a gonosz végérvényesen elillan, de ha tudjuk, akkor utána szállhatunk. Amenyiben nem sikerül egy Ügyesség próba, lezuhanunk a hátáról, de ha sikerül, akkor már csak a Tündérdárdára lesz szükségünk, valamint MÉG EGY sikeres Ügyesség próbára, hogy eltaláljuk Belgarothot. A csapás ereje beszippantja őt, és mindazt, ami körülötte van. Caer Skaal gonosz kastélya eltűnik a sötét dimenzióban, a hegy és a vidék teljesen megtisztul a káosztól. Nem semmi ez a dárda, mi? Maga Chivalras király szelleme gratulál győzelmünkhöz, és minden jó, ha a vége jó. Nem is volt olyan nehéz, ugye? De. Rohadtul.


Hangulat

Ahogy a kezdéskor rögtön ránk rohamozó kísértet lovagot elimináltuk, már csemegézhetünk is a speciális fegyverek közt. Ez tök jó, bár fura módon a sisak, a kesztyű és a csatabárd a többitől eltérően semmi extrát nem nyújtanak, így ezek annyira nem voltak csábítóak. Később viszont szerezhetünk gránátot, ami pipec, és egyéb érdekes dolgokat. A fegyvereken túl a képességek is állati hangsúlyosak lesznek a játékban, rengetegszer lehet használni őket, de meglepő módon jó néhányszor nem lesz sok értelmük, vagy akár még kárunkra is lehetnek. Tulajdonképpen egy idő után a Kaland Játék Varázslat sorozat jutott az eszembe, ahol a varázslatok sokaságának semmi értelme nem volt a negyedik kötetig, mert nem rendelkeztünk a hozzájuk való komponensekkel. Szóval a Szelleműzés gyakran „besül”, mert a kiszemelt célpont nem tartozik a szellem kategóriába, a Nyomkövetés ugyan miért is segítene gyorsabban megtalálni a vadkant az erdőben, tényleg… de az is jó, amikor a Kapcsolatteremtés használatakor megrázó élményben lesz részünk, így -1 Ügyességet könyvelhetünk el. Hát köszi. A másik fura megoldás, hogy a képességeket gyakran kiválthatjuk egy sikeres Szerencse próbával, ami persze könnyítést jelent bizonyos helyzetekben. De olykor jól jönnek persze, például a Banshee-ra hat a Szelleműzés, ami nagy előny, mert amúgy rohadt erős dögről van szó.
A kaland szerkezete elég komplex, toborozhatunk embereket a gonosz ellen (milyen értelmes, hogy a király nem küldött velünk egyet sem), leleplezhetünk titkos összeesküvést, részt vehetünk ostromban, stb. Mindeközben mindenféle kódszavakat írogathatunk, amire azért is szükségünk van, mert bizonyos küldetésekhez (pl. Kokatrix elpusztítása) több irányból is el lehet jutni. Tetszettek ezek a mellékvágányok, amikkel egyértelműen Becsület pontjainkat tudjuk halmozni, de hátrányuk persze az idő múlása, amivel egy ponton túl véget érhet kalandunk. Jó lett a sárkánykincs társasjáték, a halottidéző Cadaver is hideglelős „mini boss”, tetszett a 227-es képes rejtvény, illetve az erdőben való tetteink megítélése is egyedi fogás (más kérdés, hogy ennél a pontnál simán buktam a kalandot). A csapatos harcokra külön módozat van, de igazából ez a rész nem sokat nyom a latban, mert úgyis egyszemélyben kell befejeznünk küldetésünket, így én nem sok értelmet láttam ennek a vonalnak. Hacsak azt nem, hogy itt már előre meg lehet tudni hogy Lord Juvar áruló, mivel emberei egy ponton ellenünk fordulnak.
Hülyén hangzó dolgok itt is akadnak a szövegben, bár inkább az én műveletlenségemet mutatja, hogy utána kellett néznem, mit jelent a „kaverna” és a „kurgán”. A jósnő tenyérnyi edénykéjét emelném még ki, ami „medencének” lett fordítva.
A hangulat nagyon dark, igazi romlott, beteg kaland ez. Bár az egész sztori egy nagy sablon, mégis, igazi, minőségi Jonathan Green könyvről van szó, jól megkomponált struktúrával és kellően szadista kihívással. Sok sikert mindenkinek, aki csalás nélkül szeretné végigvinni. Várom a kommenteket, kinek sikerült. Csak őszintén!



6 megjegyzés:

  1. "a Nyomkövetés ugyan miért is segítene gyorsabban megtalálni a vadkant az erdőben"

    Segít, adhatsz az ü próbához +1-et, ha van nyomkövetésed. Éppen csak EL KELL BUKNI azt a kiszabott próbát! (Máskülönben nem lesz meg minden versszak.) Szeretem ezt a könyvet, az egyik legjobb, de az ilyen húzások (meg a KJK harcrendszere) elveszik az ember kedvét a szabályos végigjátszástól. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja igen, ezt ki is hagytam, érdekes megoldás volt.

      Törlés
    2. Úgy érted, mint mikor egy csúnya nőt "érdekes arcú"-nak neveznek? :)

      Törlés
  2. Nekem kb. fél éve sikerült, pedig gyerekkoromban is már megvolt a könyv. Egész egyszerűen én nem jöttem rá, hogyan lehet a számokat megtalálni, ami fura, mert n meg általában meg szoktam látni ezeket a trükköket. A rúnás fordítás eszembe se jutott volna...

    Egyébként mind a Szelleműzés, mind a kapcsolatteremtés képesség 1-1 helyen a vesztünket is okozhatja, ami szintén "finom".

    VálaszTörlés
  3. Tehetnél egy listàt kérlek, hogy a zagoros és az eredeti közt Kín a külömbség. Nagyon hàlàs lennék érte köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs zagoros kiadásom, csak a régi verzió van meg.

      Törlés